fredag 26 juli 2013

Härliga humla! Surr, surr!

Delightful bumblebee! Oh, how I love your humming in the September Charm :)

Åh, jag tycker det är så mysigt med humlornas surr i höstanemonerna!

Det var först igår som jag insåg att det riktiga surret från humlorna inte kommer av att de flyger, utan de surrar när de sitter stilla och äter också! Jag har inte lyckats lista ut vad det är som låter när de äter. Den som vet får gärna berätta. :)  Det låter förstås även om humlornas vingslag, men det är ett lite annorlunda ljud som inte är fullt så "surrigt" som det när de äter.

Lite extra glad blir jag av humlan som jag får syn på i tomaten. Vad hade jag gjort utan er, små humlor? Inte hade jag fått några tomater i alla fall! Tyvärr är våra viktiga små vänner pollinerarna (humlor, bin med fler) på nedgång. Läs till exempel den här bloggen: Moseplassen
En annan som gillar humlorna och de andra småttingarna skriver här: Naturliga Ting Trädgårdsblogg Där har fotograf Annika Christensen bland annat lagt upp en bild på sitt fina insektshus. Som en fågelholk fast för insekter! Vill man inte bygga en själv så finns det färdiga att köpa också - sök på "insektsholk" så ska du nog kunna hitta något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar